4.11.13

Like in the movies!

Films van de jaren 50! Het is heel beschamend, maar als grote filmfreak weet ik er eigenlijk zeer weinig van. Natuurlijk had ik al gehoord van Stanley Kubrick, Alfred Hitchcock en Marilyn Monroe, maar ik heb in heel mijn leven nog nooit een film van of met hen gezien. Ik vind dat een enorme schande. Dus nu we voor onze volgende atelier-opdracht de fifties hebben gekregen om een folder over te maken, en dus dit tijdperk uitvoerig moeten onderzoeken, heb ik een goed excuus om eens languit op mijn bed te gaan liggen en te genieten van een aantal films uit de fabulous fifties. Zoals gezegd, ik wist er weinig van, maar als opgeleid journalist - natuurlijk als deel van de opdracht - heb ik mijn huiswerk gemaakt en ik heb drie films uitgekozen die mij wel de moeite waard leken. Hieronder vind je de 'trailers' van de films - als je ze zo kan noemen - en een korte beschrijving van de film. Ik ga er alvast van genieten. Onder de dekens en hoppa, kijken maar!

Vertigo - Alfred Hitchcock (1958)

Een gepensioneerde detective uit San Francisco die lijdt aan hoogtevrees, onderzoekt de vreemde activiteiten van de vrouw van een oude vriend. Naarmate het onderzoek vordert, wordt hij meer en meer geobsedeerd door de vrouw.







Some Like It Hot - Billy Wilder met o.a. Marilyn Monroe en Tony Curtis (1959)

Wanneer twee muzikanten getuige zijn van een bende-overval vluchten ze de staat uit, verkleed als vrouwen die, samen met het personage van Marilyn Monroe, deel uitmaken van een all female band. Maar: verdere complicaties doen hun intrede, ...






Rebel Without A Cause - Nicholas Ray met o.a. James Dean (1955)

Een rebellerende jongeman met een duister verleden verhuist naar een nieuwe stad. Daar maakt hij nieuwe vrienden, maar ook nieuwe vijanden, ...































PS: zo zagen de filmtickets er ongeveer uit in de jaren 50. 



Geen opmerkingen :

Een reactie posten